Op 12 december kan u in avant-première gaan kijken naar de documentaire Servais in aanwezigheid van Raoul Servais en regisseur Rudy Pinceel. Die laatste volgde gedurende drie jaar het dagelijkse leven van de internationaal bejubelde animatiefilmmaestro tot zijn onwaarschijnlijke afspraak met de geschiedenis in MuZee.

Beziel(en)d artiest

In de documentaire zien we een Servais die ondanks zijn gezegende leeftijd nog lang niet lijkt uitgefilmd of uitverteld _ dit jaar verscheen zijn eerste roman L'éternel Présent. De documentaire openbaart een beziel(en)d artiest die door zijn minzame aard leerlingen en medewerkers wist te motiveren.

Servais stelde haast eigenhandig de toekomst van de Belgische, wie weet wel Europese animatiefilm veilig door de richting Animatie op te richten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Kask) in Gent, als eerste in Europa. Naast zijn erkende genialiteit (Gouden Palm voor Harpya die hij zelf helemaal niet goed vond) verbloemt de documentaire ook niet een minder moment bij Taxandria, zijn eerste langspeelfilm. Door toedoen van de producenten verloor Servais immers alle controle over de film, zodat het resultaat niet is wat hij in gedachten had. Je wordt er als filmliefhebber boos van als je Raoul Servais hierover intriest hoort vertellen.

Gerestaureerde kortfilms

Een nieuwe uitgave van Cinematek laat u toe 14 gerestaureerde kortfilms van de magiër van Oostende te bekijken. Voor de eerste, Havenlichten, uit 1960 omschrijft Raoul Servais als inspiratiebron hoe hij als kind vaak medelijden had met de schippers en hoopte dat ze tijdens de storm de havenlichten zouden ontwaren. Vaak bevatten zijn films een ernstige ondertoon gekruid met de nodige humor. Van alle filmmakers had Charlie Chaplin de grootste invloed op zijn werk.

Afsluiten doen we met de woorden van tekenaar François Schuiten voor wie Servais gemaakt is uit formol en iedereen zal overleven: hij is "een fantastisch menselijk avontuur".

Vleugel in MuZee

Naar aanleiding van de 90ste verjaardag wijdt de Stad Oostende sinds enkele maanden een vleugel van MuZEE permanent aan het oeuvre van Raoul Servais.

Met het openen van deze vleugel is een cirkel rond. Begin jaren 1950 volgde Raoul Servais een opleiding in de toegepaste kunsten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Hij schilderde en tekende, beoefende grafische kunsten met onmiddellijk een voorliefde voor tekenfilm.

Tussen Havenlicht (1960) en Tank (2015) zie je een enorme variatie in stijl en techniek. Een heel aparte techniek draagt zijn naam: Servaisgrafie. Nachtvlinders is daar een fantastisch voorbeeld van. Het is een ode aan Paul Delvaux. In de documentaire Servais (zie ook hierboven) vernemen we hoe hij geboeid was door de surrealisten maar in zijn films meer beïnvloed werd door het magisch realisme.

Uiterst boeiend is zijn relaas over zijn moeilijke verhouding met René Magritte. Toen men in het Casino van Knokke besloot in de Magrittezaal grote fresco's met de hand te schilderen naar werken van Magritte riep men de hulp van Servais in. Die vond de kleur van een bepaald werk niet echt geslaagd en stelde voor die aan te passen tot grote ergernis van Magritte die het hem verbood. Toen Servais 's nachts zijn plannen toch doorzette, liet Magritte hem ontslaan waarna de Casinodirectie hem snel weer in dienst nam. "Ik had dat niet mogen doen" vertelt Servais in de documentaire maar het kwam nooit meer goed tussen beide heren.

Magritte noemde hem daarna 'Monsieur gazon vert'. Servais snapte niet hoe een 'klein Burgermannetje en een uitzonderlijk genie zo in één persoon versmolten waren'.

Servais op 12/12 in avant-première in Flagey en vanaf 19/12 in roulatie. Alle info op www.flagey.be.

DVD met kortfilms van Servais en de documentaire verkrijgbaar vanaf 12/12. Info: www.cinematek.be.

MuZee, Oostende. Info: www.muzee.be

Filmprogramma MuZee: Ensor, Servais, Spilliaert van 19/12/2018 tot 20/02/2018 in Flagey. Alle info op www.flagey.be

Op 12 december kan u in avant-première gaan kijken naar de documentaire Servais in aanwezigheid van Raoul Servais en regisseur Rudy Pinceel. Die laatste volgde gedurende drie jaar het dagelijkse leven van de internationaal bejubelde animatiefilmmaestro tot zijn onwaarschijnlijke afspraak met de geschiedenis in MuZee.Beziel(en)d artiestIn de documentaire zien we een Servais die ondanks zijn gezegende leeftijd nog lang niet lijkt uitgefilmd of uitverteld _ dit jaar verscheen zijn eerste roman L'éternel Présent. De documentaire openbaart een beziel(en)d artiest die door zijn minzame aard leerlingen en medewerkers wist te motiveren. Servais stelde haast eigenhandig de toekomst van de Belgische, wie weet wel Europese animatiefilm veilig door de richting Animatie op te richten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Kask) in Gent, als eerste in Europa. Naast zijn erkende genialiteit (Gouden Palm voor Harpya die hij zelf helemaal niet goed vond) verbloemt de documentaire ook niet een minder moment bij Taxandria, zijn eerste langspeelfilm. Door toedoen van de producenten verloor Servais immers alle controle over de film, zodat het resultaat niet is wat hij in gedachten had. Je wordt er als filmliefhebber boos van als je Raoul Servais hierover intriest hoort vertellen. Gerestaureerde kortfilmsEen nieuwe uitgave van Cinematek laat u toe 14 gerestaureerde kortfilms van de magiër van Oostende te bekijken. Voor de eerste, Havenlichten, uit 1960 omschrijft Raoul Servais als inspiratiebron hoe hij als kind vaak medelijden had met de schippers en hoopte dat ze tijdens de storm de havenlichten zouden ontwaren. Vaak bevatten zijn films een ernstige ondertoon gekruid met de nodige humor. Van alle filmmakers had Charlie Chaplin de grootste invloed op zijn werk.Afsluiten doen we met de woorden van tekenaar François Schuiten voor wie Servais gemaakt is uit formol en iedereen zal overleven: hij is "een fantastisch menselijk avontuur".Vleugel in MuZeeNaar aanleiding van de 90ste verjaardag wijdt de Stad Oostende sinds enkele maanden een vleugel van MuZEE permanent aan het oeuvre van Raoul Servais.Met het openen van deze vleugel is een cirkel rond. Begin jaren 1950 volgde Raoul Servais een opleiding in de toegepaste kunsten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Hij schilderde en tekende, beoefende grafische kunsten met onmiddellijk een voorliefde voor tekenfilm. Tussen Havenlicht (1960) en Tank (2015) zie je een enorme variatie in stijl en techniek. Een heel aparte techniek draagt zijn naam: Servaisgrafie. Nachtvlinders is daar een fantastisch voorbeeld van. Het is een ode aan Paul Delvaux. In de documentaire Servais (zie ook hierboven) vernemen we hoe hij geboeid was door de surrealisten maar in zijn films meer beïnvloed werd door het magisch realisme. Uiterst boeiend is zijn relaas over zijn moeilijke verhouding met René Magritte. Toen men in het Casino van Knokke besloot in de Magrittezaal grote fresco's met de hand te schilderen naar werken van Magritte riep men de hulp van Servais in. Die vond de kleur van een bepaald werk niet echt geslaagd en stelde voor die aan te passen tot grote ergernis van Magritte die het hem verbood. Toen Servais 's nachts zijn plannen toch doorzette, liet Magritte hem ontslaan waarna de Casinodirectie hem snel weer in dienst nam. "Ik had dat niet mogen doen" vertelt Servais in de documentaire maar het kwam nooit meer goed tussen beide heren. Magritte noemde hem daarna 'Monsieur gazon vert'. Servais snapte niet hoe een 'klein Burgermannetje en een uitzonderlijk genie zo in één persoon versmolten waren'. Servais op 12/12 in avant-première in Flagey en vanaf 19/12 in roulatie. Alle info op www.flagey.be.DVD met kortfilms van Servais en de documentaire verkrijgbaar vanaf 12/12. Info: www.cinematek.be.MuZee, Oostende. Info: www.muzee.be Filmprogramma MuZee: Ensor, Servais, Spilliaert van 19/12/2018 tot 20/02/2018 in Flagey. Alle info op www.flagey.be