...

Deze iconische symfonie wordt onder de loep genomen in twee lecture performances tijdens de Topstukweek in het Concertgebouw Brugge. De leiding van de uitvoeringen is ditmaal in handen van Korneel Bernolet, een van de jonge musici die Anima Eterna ondersteunt via het programma Anima Next Generation. "Dat programma zorgt ervoor dat de ervaring en de expertise die we hebben opgebouwd niet verloren gaat", aldus Jos van Immerseel. "Met of zonder mij: het orkest moet blijven evolueren, en dat kan enkel als ik meer dan een 'lege doos' achterlaat. De sleutel tot Anima's toekomst, daarvan ben ik overtuigd, is het kenniskapitaal dat we hebben opgebouwd. Ik beschouw dit als een levenswerk van velen, dat verder moet kunnen groeien en renderen."KlankkwaliteitHet handelsmerk van Anima Eterna is nog altijd het efficiënt naar een klinkend resultaat omzetten van de oorspronkelijke partituur. Daarbij wil het orkest zich zoveel mogelijk laten leiden door de kennis van de uitvoeringspraktijk uit de tijd van de compositie. "Wellicht ligt het publiek niet wakker van welke soort kleppen er nu precies op een klarinet staan, maar bij het herscheppen van een compositie, is dat ongelooflijk belangrijk", zegt Jos van Immerseel. "Gespecialiseerde musici vertelden me al meermaals dat veranderingen die tijdens de 20ste eeuw aan instrumenten werden aangebracht, bijna altijd als doel hadden het speelcomfort te verhogen, en niet het bekomen van een betere klank. Zo leidde gemakzucht tot vereenvoudiging en ging de klankkwaliteit verloren. De musici die ik voor de projecten met Anima Eterna kies, zijn mensen die daar nog wel om bekommerd zijn." "Beethoven was enorm met de muzikale materie zelf bezig en dat proberen wij ook te doen", vervolgt van Immerseel. "Alles zit al in de partituren! Het zijn de plannen van een architect die wij zo goed mogelijk moeten trachten uit te voeren. En het is 500 keer moeilijker om die plannen nauwgezet uit te voeren, dan om er je eigen interpretatie van te maken. Het realiseren van de partituur moet gebeuren conform de normen en wetten van de kunst. In de 18de en vroege 19de was het vormen van je eigen ideeën of het brengen van een eigen interpretatie, uit den boze. Er bestonden wel voorschriften in verband met de muzikale voordracht. En als uitvoerder werd je verondersteld die te kennen en toe te passen. Gustav Leonhardt vertelde me eens dat hij zich altijd inbeeldde dat de componist zelf in de zaal zat en dat hij het concert pas geslaagd vond als de componist ook tevreden was." Die aanpak is bij Anima Eterna de sleutel om tot fascinerende en muzikale uitvoeringen te komen die Beethovens muziek adem, diepgang en een ziel verlenen. Anima Eterna en Ludwig van Beethoven. Op 20 februari in 6 Bagatellen, Middelburg (Maldegem), Kwintet in Es; op 22 februari in Concertgebouw Brugge, Lounge Ludwig: kamermuziek, liederen, Chorfantasie; 23 en 24 februari in Concertgebouw Brugge, Negende Symfonie. Info: animaeterna.be