In 2004 richtte de toen 32-jarige Teodor Currentzis in Novosibirsk, waar hij de opera leidde, een eigen orkest op. Het is met deze groep, MusicAeterna, dat hij zijn fascinerende vertolkingen uitdraagt.

Op de nieuwste cd is dat een vertolking van Mahlers zesde symfonie. Vanaf de eerste noten weet je dat Currentzis een zinderende versie op het oog heeft: veel dynamiek, transparantie en kleurenpracht zijn de ingrediënten. Hij schudt het gewicht van de rijke Mahlertraditie zonder veel moeite van zich af en organiseert zelfverzekerd zijn eigen Mahlerfeestje. Daarbij laat hij zich inspireren door de inzichten over frasering en articulatie van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk en het lijkt wel of hij een flinke dosis van de Mahlerpassie van Leonard Bernstein heeft overgenomen. Wie met een open geest naar deze opname luistert, kan Mahlers Tragische echt (her)ontdekken.

Klarafestival

MusicAeterna komt met Teodor Currentzis op 28 maart naar Bozar voor het Klarafestival. Ook dan staat er met Verdi's Requiem een kanjer van een klassieker op het programma die Currentzis' aanpak zeker verdraagt (eerder stofte hij ook Mozarts Requiem al af). Verdi's Messa da Requiem is zo expressief dat sommigen het stuk omschreven als "een opera vermomd als kerkmuziek".

Verdi gebruikt er alle muzikale technieken die hij na de compositie van zijn opera's heeft ontwikkeld. Zo zijn er echo's van Aida of Otello te horen. De dramatiek die Verdi als operacomponist kan oproepen, wendt hij ook aan voor de koordelen, en voor de solo- en ensemblefragmenten van zijn dodenmis. De verschrikkingen van het Laatste Oordeel worden trefzeker uitgewerkt en het Libera me sluit af met een hemelse fuga. Wanneer Teodor Currentzis en MusicAeterna dit werk onder handen nemen wordt het vast een geweldig muzikaal feest.

Symfonie nr. 6 door MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis is uit bij Sony (19075822952)

Currentzis en MusicAeterna komen naar Bozar (Brussel) met het Requiem van Verdi op 28 maart om 20 uur - www.bozar.be - 02/5 07.82.00